DevOps als speerpunt van een ontwikkelende en innovatieve organisatie

Ontwikkeling en innovatie zijn belangrijke focuspunten binnen Sentia. Er zijn knowledge groups waarin engineers zich op persoonlijk en bedrijfsmatig vlak kunnen ontwikkelen. De DevOps/Automation groep is gezamenlijk regelmatig bezig om onder andere Ansible toepasbaar te maken voor Sentia. Op de Ansible Benelux Meetup, op 11 februari gehost bij Sentia Amsterdam, werd deze kennis gedeeld en werd gebrainstormd over nieuwe mogelijkheden.

Erik Christiaans, verantwoordelijk voor product development binnen Sentia, opende de meetup met een introductie van Sentia en de ontwikkeling die het bedrijf doormaakt: “Sentia is als organisatie gericht op de Benelux en probeert continu vooruitstrevende technologieën te integreren in de services. Naast de nieuwe features die kunnen worden toegevoegd aan onze dienstverlening, biedt dit ook een uitdaging en ontwikkeling voor onze engineers persoonlijk.”

Michael van den Berg, continuity engineer bij Sentia, presenteert het Ansible project en op welke manier dit nu door Sentia gebruikt wordt: “Binnen Sentia hebben wij voor onszelf een aantal ‘challenges’ geformuleerd, die we onder andere met Ansible willen aanpakken. Op termijn willen wij van partially-automated groeien naar een fully-automated syteem.”

De voordelen voor Sentia om Ansible in te zetten zijn breed:

• Inzetbaar voor zowel op Windows als Linux gebaseerde systemen
  • Agentless
  • Heeft een niet al te hoge learning curve
  • Het support in principe alles dat gebruik maakt van SSH
  • Dynamic inventories zijn mogelijk met Ansible

Ansible wordt gebruikt vanwege de voor de hand liggende redenen om configuration management in te zetten: Automatiseren levert tijdwinst op, consistentie in de configuratie van systemen, ‘desired state’ en change control. De intern ontwikkelde CMDB - het Sentia Information System (SIS) - linkt met de Ansible nodes. Gitlab, SIS en de password tool communiceren via de Ansible nodes met de op Linux en Windows gebaseerde systemen van de klant. Sentia ontwikkelde Sadis, geschreven in Ruby, dat alle Ansible nodes aanstuurt en zichzelf continu geautomatiseerd update.

“Binnen Sentia heerst een cultuur van DevOps en wij steken veel tijd in dergelijke projecten en ontwikkelingen. Dit betekent dat na dit project de ontwikkeling van Sadis en Ansible continu verder gaat,” concludeert Van den Berg. Ter aanvulling zegt Christiaans: “Sentia is een organisatie met een visie. Bij dergelijke ontwikkelingen en innovatie proberen wij iedereen uit de organisatie te betrekken en zijn bijdrage te laten leveren.”

Maar Ansible is breder inzetbaar dan gedacht, maakt Pavel Chunyayev duidelijk in zijn presentatie ‘Extending Ansible’. “In de eerste plaats biedt Ansible de mogelijkheid tot continious delivery, maar zeker ook op een veilige, snelle en voorspelbare manier. Snelheid is natuurlijk van belang, maar de kwaliteit is altijd nummer één. Dit maakt Ansible nu juist de perfecte oplossing." Chunyayev zorgt voor een interactieve sessie en er wordt uitgebreid gebrainstormd over verdere mogelijkheden en inzetbaarheid van de tooling voor dynamic inventory, plugins, modules en Python API. Tot besluit van de avond zegt Chunyayev: “Ansible is de perfecte keuze, het is eenvoudig uit te breiden en breed inzetbaar. Maar vergeet nooit om je code terug te geven aan de community.”

Vragen?